Het is inmiddels 2007. De leverancier van het nieuwe dak heeft een zwartwerker geregeld: een van zijn eigen mensen. Er was wel een probleem vertelde hij. Tenminste voor jou, niet voor mij. Oh ja? Ja, hij spreekt namelijk vrijwel uitsluitend portugees! Jose, zo heet hij, kwam en we konden prima communiceren: hij in het portugees en ik in mijn schoolfrans. Maar zijn (witte) baas had hem goed geïnstrueerd: hij wist precies hoeveel de achtermuur opgehoogd moest worden en waar de knik in het dak kwam.

Maar eerst moest er gesloopt worden: de pannen en panlatten van het oude dak, wat spanten, gordingen en een deel van de kopgevel. Zelf was ik al begonnen met het lage gedeelte van het oude dak: een deel van de pannen er af, spanten doorzagen en natuurlijk alles goed stutten.

Al die spanten gaan er dus uit en die lemen achtermuur wordt ongeveer 1 meter opgehoogd. Bij dat slopen werd ik geholpen door Jose.

Omdat de boorhamer van zijn bedrijf in gebruik was kreeg ik de persoonlijke boorhamer van Casimir, de baas van Jose. Nou, die boorhamer hadden we nodig, want er moest een betonnen latei worden gesloopt, op de eerste foto boven de ingang.

En als de boel dan gesloopt is en het dak aan de achterzijde deels rust op een paar stempels en een eiken spant, ja dan is het tijd voor de betonmolen, de grote zware bouwblokken en Jose.

De muur waarop de balk rust wordt wordt bijna een meter opgehoogd opgehoogd en dat betekent dat ook de kopgevel opgetrokken moet worden. De latei waar ik op sta moet er ook eerst uit om later vervangen te worden.

De volgende keer foto’s van de opbouw!

