Tags

, , , , , ,


Voordat ik aan slaapkamer2 kan beginnen moet eerst de bovenliggende verdiepingsvloer gesloopt worden.

De anatomie van die vloer is als volgt. En dikke draagbalk over de kortste overspanning halverwege de lengte van de vloer. Haaks daarop balken die op de draagbalk rusten. Daaroverheen liggen ruwe planken met eigenzinnige lange kanten. Die planken sluiten niet goed aan, maar geen nood: leem genoeg!

Dus alle kieren en oneffenheden werden met leem ruwweg “glad” gemaakt en gedicht. Daar boven op een hele zanderige kalkcement laag van een paar centimeter en vervolgens een laag cement waarin de plavuizen waren gelegd. Die plavuizen heb ik er jaren geleden al uit gehaald om daarmee de vloer van onze kookstudio te beplavuizen (mooi woord nietwaar?). Bij de sloop kwam ik ook nog het verblijf van een vorige bewoner tegen: een zwaluwnest tegen een balk.

Behuizing van een “kraker”

Tot ongeveer 2009 was huis2 niet wind en waterdicht en hadden we veel zwaluwen. Maar sinds 2009/2010 is het wind en waterdicht met als gevolg dat de zwaluwen niet meer bij ons nestelen, maar nog wel de kleintjes luchtacrobatiek leren tussen de gevarieerde begroeiing rond ons huis. Bij de sloop van de verdiepingsvloer had ik soms het gevoel dat ik op de boomtak zat die ik aan het afzagen was! Maar ik heb slechts 1 keer een misstap moeten bekopen met wat schaafwonden en een gat in de totaal verolmde vloer.  Het ziet er nu zo uit!

Voor het overige verliep het slopen voorspoedig en al het kalk/cement en zand/cement heeft een nieuwe bestemming kregen op de parkeerplaats achter het nieuwe hek.

De draagbalk is behoorlijk aangetast door houtworm en ook de andere balken hebben onder de vraatzucht van die beesten geleden. Zo te zien geen boktor: een hele geruststelling. De balken zijn inmiddels grotendeels gesloopt en aan een nadere inspectie onderworpen: de meesten liggen al klaar als gezaagde hapklare brokken voor een houtkachel. Nog een 8 m2 plafond en balken verwijderen en de inspectie van de grote draagbalk kan plaatsvinden.

Wordt vervolgd.

