Tags

, , ,


Na een aantal slopende dagen bij top temperaturen zijn alle balken verwijderd, met uitzondering van de grote draagbalk. Die moet ontdaan worden van alle, door houtworm, aangetaste delen. Het komt erop neer dat de balk “geschild” moet worden, dus ging ik aan de slag met hamer, beitel, kettingzaag en takkenzaag. En zoals het hoort bij verbouwingen zijn er steeds weer nieuwe verrassende uitdagingen…..De draagbalk was niet meer verankerd in de muur, sterker nog, toen ik hem iets opkrikte viel de zware, ondersteunende bourgondische draagsteen (jambage) uit de muur. Hij was volledig gescheurd en afgebroken. Als ik niet bij voorbaat een stempel onder de balk zou hebben gezet, was hij naar beneden gekomen: een eiken balk, 30×30 van 3.50 mtr…..weegt ruim 100 kg! Je zou hem maar op je kop krijgen…! De oplossing? Ik heb een zware balk onder de draagbalk tegen de muur geplaatst en goed in de muur verankerd.  Simpel, goedkoop en snel. Het probleem met de diverse houtvretende beesten bleek toch erger dan verwacht: houtworm maar ook sporen van boktor. Het “afpellen” van de rondom aangetaste balk is een heel karwei: daar ben ik nog wel tot in september mee bezig!

Kijk ook eens op ons maandelijks verslag over ons leven in Frankrijk: (Over)leven in Frankrijk
