Tags

, , , , , , ,


Nog nooit in mijn leven heb ik zoveel houtwormen gegeten, maar dat is niet zo erg, want ik heb geen “wooden heart”! Onvermijdelijk (?) als je een zwaar aangetaste balk aan het “afpellen” bent. Het leek zo eenvoudig: een dun laagje aangetast hout afschrapen, behandelen tegen allerlei hout aantastende insecten, in de beits zetten en klaar. De werkelijkheid was even iets anders. Het dunne laagje olm bleek op sommige plaatsen wel 4 cm dik! Ruim 3,5 meter balk afpellen is een behoorlijke aanslag op mijn conditie.

Balk afpellen.

Mijn armen doen zeer, mijn rug voel ik meer dan anders en ’s avonds val ik uitgeteld op de bank. En na een paar dagen het resultaat: een prachtige rustieke eiken balk, die ooit een omtrek had van 1 meter (!) mag nu, in afgeslankte vorm, omtrek 70 cm, trots de vloerbalken van de 1e verdieping dragen. Maar hoe leg je de vloerbalken op die draagbalk als die niet mooi vlak is en waterpas ligt? Je kunt heel moeilijk doen, maar de eenvoudigste oplossing was om op de draagbalk een  mooie strakke balk te leggen, waarop de vloerbalken vastgezet konden worden. En voilá, waar chaos heerste ligt nu een fraaie verdiepingsvloer en is slaapkamer 2 helemaal casco klaar!

DE casco slaapkamer 2

Casco? Ja, want de wanden moeten worden afgewerkt, afvoeren van boven wegwerken, de vloer betegelen, deuren plaatsen, verfje, kleurtje: maar dan heb je wel wat! Snel gezegd natuurlijk, maar dat duurt nog wel even. Maar door die verdiepingsvloer is niet alleen slaapkamer 2 in casco gereed, maar ook de toekomstige keuken van het huis op de 1e verdieping!

Casco keuken bovenhuis

Tussendoor werd er gebeld: Heb je nog beton nodig? Ja. Bon, mijn collega is over 10 minuten bij je met ruim 2 m3! Kun je dat hebben? Ja, natuurlijk! En 10 minuten later stopte er een enorme toupie, betonmolen, voor het huis. Een beetje manoevreren en de beton stroomde uit de betonmolen: geen 2 maar wel 3 m3! Hard werken voor Coby en mij om dat te verdelen en glad te trekken. Mooi is anders, maar er komt nog een deklaag op, dus het is geen ramp. Eigenlijk heb ik nog wel 3 m3 nodig! Rustig wachten op het volgende telefoontje….

De eerste 3 m3 ligt erin!

En om goed voorbereid te zijn voor de volgende levering, heb ik zelf een stortgoot gemaakt zodat we niet met kruiwagens beton hoeven te gaan rijden! Stel je voor: 1 m3 is ongeveer 20 kruiwagens!! Met die stortgoot van 4 meter lang kan, vanaf het pad, de beton op de juiste plaats worden gestort.

